ضد افسردگی های جدید و خطر سکته مغزی در خانمها

داروهای ضد افسردگی جدید که انواع مختلف آنها تحت عنوان مهارکننده های اختصاصی سروتونین تولید شده و در سطح جهانی به وفور مصرف میشوند، مشخص شده که احتمال خطر سکته مغزی را در خانمها بالا میبرند. در ایران مثل اکثر کشورهای غربی ، فلوکستین، سرترالین، سیتالوپرام و فلووکسامین از داروهای رایج و پرمصرف است. مصرف طولانی مدت این داروها چندان هم بی ضرر نیستند. در مواردی که بیمار سن بالا و بیماریهای متنعدد داخلی داشته و از داروهای متعدد استفاده میکند وچنانکه مصرف سیگار هم داشته باشد این خطر بیشتر است. از عوارض شناخته شده این داروها سرد شدن بدن بعلت دفع زیاد سدیم از راه ادرار است( بخصوص اگر با با مصرف داروهای مدر همراه باشد). در مواردی مصرف این داروها در نوجوانان و کودکان خطر خودکشی را بالا برده است. در مواردی با قطع درمان عارضه قطع دارو شبیه عود افسردگی پیش می آورد که نباید با افسردگی واقعی اشتباه شده و موجب ادامه درمان برای مدت نا محدود بشود. مصرف توآم این داروها با ضد افسردگی های سه حلقه ای مثل ایمی پرامین ، و داروهای فنوتیازینی خطر حملات قلبی را بالا میبرد. مصرف این دارو ها با ضد افسردگی های مهار کننده مونواکسیداز، مثل ترانیل سیپرامین موجب خطر جانی بعلت ایجاد بحران سروتونینی میشود، لذا فاصله یک ماهه تا رفع اثر یکی و شروع دیگری لازم است.

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

1,569 Responses to ضد افسردگی های جدید و خطر سکته مغزی در خانمها

  1. مینا می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید بنده به مدت دو سال و 3 ماه قرص سیتالوپرام تحت نظر پزشک مصرف می کردم و با کم کردن دوز دارو طبق نظر پزشک ،جدیدا دارو را قطع نمودم الان یک هفته ای هست که دارو را قطع کردم ولی سردرد دارم ،روزهای اول سرگیجه داشتم که خداروشکر قطع شد.میخواستم بپرسم برای رفع سردرد چکار کنم؟

  2. eli می‌گوید:

    سلام من دختر ۱۸ ساله هستم که چندین سال وسواس هستم قبلا مثلا فکر میکردم ماشین زده بهم نفهمیدم یا در خورده به بینیم متوجه نشدم و مدت ها تو فکرش میرفتم خودمو مقصر مرگ دیگران….

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      برای چنین موارد وسواس و افسردگی شدید روان درمانی و دارودرمانی با نظر روان پزشک در طولانی مدت توصیه میشود.

  3. علی می‌گوید:

    سلام
    آقای دکتر بنده دوقطبی هستم وهوش بالایی دارم میترسم دارو بخورم هوشم کم شه و نتونم بکارم برسم چون قرص میخورم بعدش هرچی خوندم یادم میره یا وقت خوندن چیزایی رو میخونم اصلا بیربط به مسایل اصلیه سیتالوپرام ریسپریدون دپاکین سرترالین فلووکسامین بوپروپیون . چکار کنم ؟

  4. توحید می‌گوید:

    سلام اقای دکتر بنده مبتلا به تپش قلب واضطراب هستم که با راهنمایی پزشک محترم قلب به متخصص اعصاب وروان مراجعه نمودن ایشان در کنار پرانول وانالاپریل قرص کلو ناز هر زوز یک میل تجویز نمودند بعدمدتی حالم بهتر شد اما سه ماه است که مبتلا به ریفلاکس معده شده ام ترشخ بزاق دهانی هم زیاد شده با مراجعه به گوارش ومصزف داردهای ضد اسید و حتی سفارش مبنی بر تعویض دو قرص فشار باز هم ریفلاکس دارم ایا قرص کلوناز بام می تواند دلیل این ریفلاکس باشد چندین دفعه اندوسکوپی وعکسبرداری معده وازمایشات انجام دادم ولی در معده چیزی مشاهده نشد باتشکر

  5. مریم می‌گوید:

    سلام من حدود یکسال هست روزی یک عدد آسنترا ۱۰۰ مصرف میکنم که الان حدود یک هفته قطع کردم بدون مشورت با پزشکم
    مشکلی نداره؟

  6. مولود می‌گوید:

    به نظره من تمام این دارو ها مواد مخدر هستند من با ترک الپرازولام و فلوکسیتین قشنگ مثل شیشه ای ها توهم میزدم فکر میکردم ماشینی که تو پارکه داره باسرعت را می افته بهتره انسان خودش خوشا جمع و جور کنه با یکم دارو عطاری بهار نارنج ،مریم گلی اسطخدوس،گل گاو زبون و چیزای گرماایمان و اراده البته آخری از همه سخت تره

  7. فاطمه می‌گوید:

    باسلام من برای تنگی نفس ناشی از استرس سرترالین 50 میخورم نزدیک سه ماهه ولی هیچ تغییری نکردم تست ریه و اکو هم انجام دادم مشکلی نداشت

  8. مریم می‌گوید:

    با سلام
    مشکل من عدم کنترل اشکم است. در هر لحظه که احساساتم تحریک بشه (چه شادی چه هیجان چه بحث معمولی چه خواندن کتاب و …. ) سریع اشکم در میاد و این به شدت برام آزار دهنده است. و البته این مسئله از وقتی یتدم میاد وجود داشته و مربوط به دوره خاصی نیست.
    با توجه به شرایط متعادل و خوب زندگی شخصی و اجتماعی و فردی مطمئن هستم که افسرگی نیز ندارم.
    آیا با خوردن قرص اسنترا میتوانم این قضیه را کاهش دهم؟
    شنیدم قرص اسنترا جلوی گریه را می گیرد

  9. فاطمه می‌گوید:

    سلام
    بنده فروردین ماه 96 برای درمان وسواس شستشو پیش دکتر رفتم و ایشون برام قرص آسنترا روزی یک عدد رو تجویز کردن که به تدریج و طی چند روز تبدیل شد به یه دونه قرص.
    سه ماه یک عدد مصرف کردم و چون شرایط به خواست خداوند متعال شد سه ماه دوم نصفه مصرف کردم و الان که در سه ماه سوم هستم دو ماه یک چهارم استفاده کردم و نزدیک به یک ماه هم هست یک شب در میون یک چهارم استفاده می کنم اما مشکل بنده این هست که یک هفته ای هست که دچار اظطراب بی دلیل شده ام و از ترس اینکه دوباره وسواسم برنرگردد دائم در فکر این موضوع هستم و کنترل رفتار های خود بیشتر من رو اذیت و مستعد بازگشت وسواس می کند لذا سوال من این هست آیا قطع دارو باعث ایجاد اظطراب (که حاصل آن در آینده وسواس خواهد بود )شده؟

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      ترس از عود وسواس و ترس از قطع دارو هم علائمی از وسواس است با روان درمانی و اعتماد سازی، غلبه به بقیه علائم عملی است.

  10. لیلا می‌گوید:

    با سلام دکتر من وسواس شدید دارم که هر سال روی یک چیز خاص وسواس میشم یک سال به صورتم یک سال به مرگ یک سال عذاب وجدان الکی و امسال روی بیماری وسواس شدم که این وسواسم با احساس جریان برق خفیف در دست و پاهام تشدید شد نمیدونم چه حالتی هست ولی من به شدت وسواس شدم الان حدودا دو ماه هست که اینجورم دکتر اعصاب و روان برام فلوکستین تجویز کردن که یک ماه هست میخورم یکم حالم و بهتر کرده یعنی اون شوک های عصبی که قبلا بهم دست میداد و از گریه به خاطر ترس از بیماری نفسم میرفت کمتر شده ولی هنوز این جریان خفیف در دست و پام هست گاهیم در لب پشت پا توی ران و..این حالت و دارم من به پزشک های زیادی مراجعه کردم ولی به مغز و اعصاب هنوز مراجعه نکردم چون پزشکام همه میگن وسواس هست به طور اینترنتی با یک پزشک مغز و اعصاب صحبت کردم با دیدن وسواس من از کودکی تا الان پیشنهاد کردن از روش درمانی CBT و نوروبیوفیدبک استفاده کنم به نظر شما من به روان شناس مراجعه کنم یا دکتر مغز اعصاب؟کدام الان به این حال اشفته من که باعث ترک درس و خونه نشینی من شده و کلا فقط به این بیماری ام اس فک میکنم روز به روزم علایم جدید در خودم پیدا میکنم و حالم بد تر میشه کمک میکنه؟

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      بهتر است با روان پزشک خود در ارتباط باشید و با روان درمانی شناحتی و داروئی کافی بتدریج بر علائم مزمن و آزار دهنده غلبه کنید. درمانهای ابزاری و تلقینی چندان تاثیر در معالجه ندارد.

  11. زهرا می‌گوید:

    سلام اقای دکتر مامانم حدود ۳۰ سال یا خیلی وقته پیش صبح و نهار و شب داروی لیتیوم مصرف میکننهنه….چن سال مادرم رو میبردم دکترش چون کلیش اسیب دیده بود قرص لیتیوم رو نهار رو حذف کرد و صبح و شب دادیم وو مامانم حالش وخیم شد و اعصابش داغون شد چون یه قرص لیتیوم نهار حذف کردیم .
    بعد بردیم یه دکتری و دکتر قرص الانزاپین و دپاکین داد….
    الانزاپین و دپاکبن صب یدونه و شب دوتا الانزاپین با دپاکین مثرف کرد ….تبش رف بالا و بی حال شد و همش میخابد …..وقتی اون قرص مصرف کرد بدتر شد …..میخاستبم ببریم دکتر خودش اوردیم بیمارستان و حالش الن وخیمه ….و تب مکنه …الان ما چبکار کنیم .چکاپم کردن مشکلی نداشت ..فقط عفونت مغزی داره مننژیت.. …خوب میش ؟؟؟خیلی حالم بدها اقای دکتر

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      در شرایط نارسائی کلیه مصرف لیتیوم توصیه نمیشود. اگر حساسیت داروئی به داروهای جدید موجب عوارض شده درمان تعویض میشود. اگر عفونت مطرح است نسبت به نوع درمان میشود.

  12. زهرا می‌گوید:

    سلام من زنی ۳۴ ساله ام؛ و ۴ هفته ست که قرص ولبان استفاده میکنم ، سه روزه گوش چپم صدای باد میشنوم، و سر گیجه زیادی دارم؛ پلک هام سنگین شده و احساس خواب آلودگی دارم ، سوالم اینه که آیا اینها عوارض قرص ولبان است؟؟؟

  13. فاطمه می‌گوید:

    سلام خسته نباشید من چندماه هست که با تجویز پزشک از فلوکسامین استفاده میکنم برای استرس هایی که دارم واگر چندروز از فلوکسامین استفاده نکنم سرگیجه و حالت تهوع میگیرم ولی دوس ندارم بلند مدت ازین دارو استفاده کنم چطوری میتونم کم کم مصرفش رو قطع کنم که برام ضرری نداشته باشه و دوباره دچار تهوع و سرگیجه نشم؟

  14. رعنا می‌گوید:

    باسلام و خسته نباشید آقای دکتر من دوسالی میشه بخاطرپانیک و افسردگی سرترابین مصرف میکنم پانیکن کنترل شده ولی
    هروقت ناراحت میشم تمام اعضای بدنم گز گزمیکنه وعلائم پانیک میاد و با کلونازپام آروم میشم میخولس
    تم بپرسم من تاکی باید دارو بخورم احساس میکنم اگه اینارو نخورم میمیرم حتی فکر قطع کردن داروها
    میترسونه منو واینجام که فرمودین داروهای افسردگی باعث سکته مغزی میشه حالا چیکار
    کنم خواهشا لطفا جواب بدین واینم میخواستم بپرسم که آیا پاروکستین هم این عوارض رو داره
    میتونم حایگزین کنم و یا آسنترا چطور میتونم بجای سرترالین مصرف کنم تروخدا ح
    واب بدین ممنون میشم وطرز حایگزین کردن با اینا چجوریه؟؟وآقای
    دکتر من فقط سرترالین 50دووعده استفاده میکنم وفقط
    برند حکیم سازگاری داره با بدنم اون یکیا حالمو بدمیکنه

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      سرترالین همان آسنترا است و با پاروکستین در یک ردیف دارو است. با ادامه درمان با کنترل در افراد جوان اغلب مشکلی پیش نمی آید. برای خلاصی از مصرف دارو بایستی روان درمانی رفتاری و شناختی با راهنمائی راوان پزشکی به اجرا گذاشته شود.

  15. بهرام می‌گوید:

    با سلام آقای دکتر آیا کلومیپرامین باعت بزرگی پروستات میشود؟ و دوم اینکه داروی درمان پرخاشگری و عصبانیت چیست؟ ممنون.

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      کلومیپرامین باعث ضعف انقباض مثانه میشود اگر زمینه پوستات وجود داشته باشد دفع ادرار مشکلتر میشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × دو =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>