نحوه تهیه و نگهداری پرونده بیماران

در جامعه ما فرهنگ نوشتاری زیاد متداول نبوده است در حالیکه افزایش روزافزون حجم یافته های تشخیصی و درمانی و کثرت مطالب و تنوع اطلاعات با اندک بودن زمان صرف شده برای هر بیمار، تهیه و نگهداری اطلاعات بیمار را برای معالجه کننده الزامی مینماید.
با دسترسی آسان به کامپیوتر، امروزه نگهداری بایگانی درهر موسسه کوچک و خصوصی و مرکز درمانی وسیع کار آسانی است.
روش کار نگارنده شامل مراحل زیر است:
1) مشخصات هر مراجعه کننده روی فرم، شامل شماره پرونده، اسم، شهرت، اسم پدر، سن، تاریخ اولین مراجعه، شغل، وضعیت تاهل، تعداد فرزند و محل سکونت و شماره تلفن ثبت میشود.
2) شرح اولیه شامل علت مراجعه، سابقه و سیر بیماری، نتیجه آزمایشها، داروهای مصرفی،… توسط منشی آموزش یافته ضمن انجام مصاحبه ثبت میگردد.
3) معاینه، شامل گرفتن فشار خون (در بعضی موارد از هر دو بازو)، معاینه قلب، سر، گردن، ته چشم، شنوایی، و … و در صورت لزوم معاینه شکم و رفلکس ها و حس ها و … و بررسی تعادل بر حسب نوع شکایات بیمار بعمل می آید.
4) نتیجه معاینات و شرح حال توسط پزشک در پرونده نوشته شده، همچنین آزمایش ها و درمانهای تجویز شده در پرونده ثبت میگردد.
5) مدارک پزشکی و نتیجه آزمایش های بیمار پس از درج خلاصه در پرونده به خود بیمار داده می شود.
6) شماره پرونده روی کارتی به اندازه کارت ویزیت با اطلاعات دیگری از قبیل اسم بیمار، تاریخ مراجعه، آدرس و شماره تلفن مطب به بیمار تحویل داده می شود. روی کارت به بیمار توصیه شده قبل از مراجعه تماس تلفنی داشته باشد.
7) مشخصات پرونده در کامپیوتر ثبت میگردد.
با رعایت مراتب فوق در ثبت پرونده، مراجعات بعدی اعم از گفتن احوال تلفنی، مراجعه برای نشان دادن آزمایش و یا ویزیت با سهولت بیشتر انجام میگیرد. این روش صرفه جویی در وقت و افزایش دقت در پی گیری معالجه بیماران را فراهم می نماید.

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + پنج =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>