ارتباط بیماریهای های زمینه ای با عود ام اس

در بیماران مالتیپل اسکلروز ( ام اس ) بیماریهای شایع همراه عبارتند: اضطراب 40% ،افسردگی 20% ، فشار خون 18% ، میگرن18% و چربی اضافی خون (هیپرلیپمی) 12% دیده میشود. از بین این موارد میگرن و هیپرلیپمی در عود بیماری مثر شناخته شده و به نسبت یک ونیم تا دو در صد عود بیماری را در سال افزایش میدهد. لازم به یاد آوری است که در گروه مطالعه شده عود بیماری در سال 13 تا 15 در صد بوده است.

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

16 Responses to ارتباط بیماریهای های زمینه ای با عود ام اس

  1. مرضیه می‌گوید:

    آقای دکتر سلام و خسته نباشید
    میخواستم بپرسم ایا التهاب عصب بینایی در دوران حادش تو ام ار ای با تزریق دیده میشه؟ دکترم گفت که معمولا در پلان کرنال باید دیده بشه ولی شک دارم خواستم از شما هم بپرسم. ممنونم.

  2. مرضیه می‌گوید:

    ببخشید آقای دکتر من تاری دید داشتم و با تزریق کورتون برطرف شد. ولی ام ار ای با تزریقم در روزهای اول تاری دید کاملن تمیزبود و ام ار ای دیفیوژن هم چیزی نشون نداد ام ار ای گردنم هم تمیز بود. چه قدر احتمال داره که این تاری دید ناشی از دملینیزیشن باشه؟ دکترها میگن جای نگرانی نیست ولی من بازم خیلی نگرانم.

  3. مینو می‌گوید:

    سلام آقای دکتر
    حدوداً یک ماه هست که دچار تاری دید در چشم چپم شدم که با ورزش و فعالیت های شدید تاری دیدم بیشتر میشود و گاهی اوقات اصلا تاری دید ندارم . الان داروی آونکس استفاده می کنم و هنوز بی حسی در ناحیه شکم به صورت کمربندی و هر دو پا دارم.
    میخواستم بدونم تاریدی دیدم و بی حسی بدنم ازبین میرود و چه مدت طول میکشد ؟
    با تشکر از شما

  4. اسماعيل می‌گوید:

    سلام جناب دكتر
    من ٦ ماه پيش تاري ديد در چشم راستم داشتم كه كورتون تراپي شدم واي هنوز با گذشت ٦ ماه تاري ديد دارم و ام ار اي نشون از وجود دو پلاك روي مغزم ميده. ميخاستم بدونم آيا تاري ديدم بر طرف ميشه و چه مدت طول ميكشه تا كاملا بر طرف بشه در ضمن من ٤٢ سالمه ايا ام اس دارم يا سي اي اس يا فقط نوريت اپتيك هست؟

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      با توجه به گرفتاری دو موضع باییستی پیشگیری ام اس بعمل آید مگر اینکه علت دیگری مطرح باشد. بعد از 6 ماه امکان بهبودی قابل ملاحظه کم است

  5. ب می‌گوید:

    سلام خسته نباشید ببخشید خانم ۲۹ ساله ای هستم که مدتی دچار خستگی شدید و بی حالی هستم که چند روز یکبار هم جدیدا نیم تنه چپم گز گز و بی حس میشود و دست و پاهایم انقدر خشک میشود که احساس میکنم نیاز به ماساژ دارم تا نرم شود ومغز استخوان پاهایم نیز یخ میکند ازمایش کامل دادم که ویتامین د۳ پایین نزدیک ۷ بود و لنفوسیت خونم نیز بالا ۶۰ درصد بود اخیرا چشم راستم نیز در روز چند بار تار میشود ایا احتمال ام اس وجود دارد

  6. مینو می‌گوید:

    سلام و خدا قوت
    آقای دکتر من دو پلاک در گردن و یک پلاک در مغز دارم و حدود 6 ماه است آونکس استفاده می کنم و در این مدت علائم من کمتر نشده است و در حال حاضر دچار تاری دید شدم و پاهایم بسیار بی حس و داغ می شوند ، نوار عصب چشم انجام دادم و پزشکم گفتند باید از درمان تزریقی به خوراکی شیفت کنیم و قرص فینگولیا و برای بهبود علائم فعلاً 3 گرم کورتون برام تجویز کردن و بعد یکسری آزمایشات و تائید متخصص قلب و چشم پزشک باید بگیرم میخواستم در این مورد نظر شما پزشک محترم را هم بدونم.
    با تشکر فراوان

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      درمانهای قویتر خوراکی و تزریقی در صورت بی اثر بودن انترفرون توصیه میشود. تا درمان شروع نشود سود و زاینش قابل پیش بینی نیست.

  7. علی می‌گوید:

    این بیماری های زمینه ای در بیماران ام اس به دلیل اختلال در عملکرد عصب واگ ایجاد می شود که با تحریک غیر تهاجمی این عصب می توان از بروز این بیماری ها جلوگیری کرد.

  8. حمید می‌گوید:

    جناب آقای دکتر سیفی
    با سلام و احترام

    ……..پشت دست چپ بخشی از این علائم می باشد و پس از انجام نوار عصب و عضله در دو نوبت گفتند احتمال CIDP هست و یک دکتر تزریق IGIV و دکتری دیگری پلاسما فرز را پیشنهاد داد و ضمنا گفته اند برای اطمینان بیشتر ازمایش زیر را انجام بدهم
    Anti GM1-Ab
    AntiGQ1b-Ab
    AntiMAG-Ab
    در حال حاضر مشگل افزایش یا کاهش ناگهانی فشار خون تشدید و دفعات آن زیاد شده و پزشگان می گویند به دلائل عصبی بوده و به علت نقص در فعالیت اعصاب اتونوم می باشد و احساس لرزش پوست بدن بویژه در نوک انگشت تا زانوی پای چپ دارم و بقیه جاهای بدن هم کم و بیش هر از گاهی این حس (مثل وز وز کردن یا لرزش سریع ولی کم قدرت پوست ) را دارم و از ابتدای بیماری وزوز گوش داشته ام که هر روز شدید تر می شود ضمنا تا الان دارو خاصی تجویز نکرده اند پزشکی دولوکستین تجویز کرد که په علت مشکلات حادث شده مجبور به عدم مصرف شدم و اینکه این علائم اتفاقی همزمان با مصرف دارو بود یا واقعا مربوط به دارو بود را نمی دانم و در حال حاضر هر دوازده ساعت پرگابالین 100 و آمی تریپتلین 10 مصرف می کنم
    و پزشگ دیگری لایریکای 25 در روز سه نوبت تجویز کرده که در بازار وجود ندارد و پزشگ دیگری مصرف روزانه دو عدد لایریکای هفتاد و پنج تجویز کرده است
    لطفا مرا راهنمایی کنید
    ضمنا از ام ار ای اول تا حالا نزدیک به پنج ماه گذشته و پنج ماه است که این حالات را دارم
    آیا نیاز به ام آر آی مجدد می باشد

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      باز هم روی نظر قبلی ام بیشتر تاکید میکنم:
      بهتر است اختلال روان تنی را در این سایت مطالعه کنید و تا موقعی که بیماری جسمی مسلم دیده نشده درمان وسواس را جدی بگیرید.
      آزمایشهای بی هدف اغلب به فاجعه تشخیص و درمان بیمورد منتهی میشود. تا موقعی که در معاینه سالمید از بررسی های پرهزینه و کم اعتبار بهتر است برکنار باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − سه =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>