خطر سکته مغزی با مصرف اومپرازول

اومپرازول و دیگر ترکیبات مهار کننده پمپ پروتون سلولهای پاریتال معده که بطور گسترده و اغلب طولانی مدت برای کنترل ریفلاکس معده و زخم معده و اثنی عشر داده میشود چندان هم بی ضرر نیست. قبلا عوارض متعدد گوارشی و کبدی و کلیوی و تشدید عوارض کمی منیزیوم با این ترکیبات شناخته شده بود و درسالهای اخیر عارضه پوکی استخوانی با مصرف طولانی مدت آن مشاهده شده است. در هفته اخیر مطالعه بر روی تعداد حدود پانزده هزار بیمار با سکته مغزی در مصرف کنندگان این ترکیب و مقایسه آن با همان تعداد بیمار سکته مغزی بدون مصرف آن بعمل آمده و نتایج جالب توجه از نظر ایجاد زمینه سکته مغزی در افراد بالای بیست سال بدست آمده است. در این مطالعه دخالت دیگر عوامل مساعد کننده از قبیل زمینه ارثی، کشیدن سیگار، فشار خون، زیادی چربیهای خون، دیابت و دیگر عوامل کنار گذاشته شده است، نتایج چشمگیر در موثر بودن این دارو در بروز سکته مغزی بدست آمده است. این موضوع هشدار خطر سکته مغزی را در تجویز این دارو برای پزشکان و افراد مصرف کننده بدون کنترل را پیش می آورد.
با مصرف امپرازول و داروهای معادل از این گروه در ماه اول مصرف دارو خطر سکته مغزی 77% بالاتر میرود، در ماه دو تا سه 65% ، و در ماه چهار تا شش 28% این خطر بالاتر نشان داده شده است.

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 Responses to خطر سکته مغزی با مصرف اومپرازول

  1. ali می‌گوید:

    با سلام
    اینجانب بطور ناخواسته و بدون داشتن هیچ گونه بیماری مدت 2ماه از داروی والپروات سدیم 200 روزی 2تا استفاده کردم. بطور ناگهانی اونو قطع کردم و همون موقع ها در اکثر نقاط بدنم احساس نبض داشتم و پس از یک ماه و نیم پس از قطع دارو، احساس نبض در بدنم خیلی کم شده و اون تک نبض هایی هم که درو طول روز روی بدنم میزنه بصورت خفیف و ضعیف و بدون شدت دراومده ، اما هنگامی که میخوام از مرحله بیداری به مرحله خواب برم انگشت دستم یا شونم و گاهی اوقات هم پاهام یه تکون کوچیک میخوره و بعد خوابم مبیره(البته خیلی ملایم و ضعیف و نه بصورت پرشی) ، میخوام بدونم در اثر گذشت زمان مثل همون احساس نبض که در بدنم کاهش پیدا کرد این مورد هم(اینکه در هنگامی که میخوام به خواب برم بدنم بصورت ملایم و ضعیف یه حرکت میکنه) برطرف میشه یا نه؟ این حالت رو الان 10روزی میشه که دارم. برخی اوقات که خیلی خستم و میخوابم این حالت اتفاق نمیفته.
    به پزشک هم مراجعه نکردم.
    با تشکر

    • دکتر سیفی می‌گوید:

      بهتر است معاینه اعصاب بعمل آید علت علائم گفته شده اعم از این که اضطرابی و یا تحریک عصبی باشد مشخص میشود.

      • ali می‌گوید:

        با تشکر از توضیحاتتون.
        2تا سوال دگه دارم.
        یه مورد دیگه هم اینکه اختلال خواب هم همون موقع قطع مصرف پیدا کرده بودم.
        به نظر شما این عوارض همیشگی هستن یا به مرور از بین میرن؟(با توجه به اینکه روز به روز دارم بهتر میشم ، مثلا همین اختلال خوابم و حرکات اعضای بدن در اوایل خوابم دارن خداروشکر بهتر میشن و کمتر میشن)

        و اینکه آیا اگر عدم تعادلی با توجه به مصرف بی مورد این داروها بوجود اومده باشه ، بدن میتونه به تعادلش برگرده و یا اینکه سلول های عصبی تخریب میشن و این عوارض همیشگی هستن؟(با توجه به اینکه دو سه ماه بیشتر مصرف نکردم)

        26 سالم هست و بیماریی به غیر از همین مواردی که برام اتفاق افتاده ، ندارم.
        بازم ممنون

        • دکتر سیفی می‌گوید:

          سوالات از نظر عارضه عضوی قابل توجیه نیستند. با مشاوره روان شناسی یا روان پزشک بهتر میتوانند علائم را تفسیر کنند.

  2. وحید-دب می‌گوید:

    سلام خدمت دکتر سیفی …
    جناب دکتر آیا هر احساس نبض و پرشی را باید جدی قلمداد کنیم ؟
    مثلا در گذشته من هیچ توجهی به این علایم پراکنده مثل پرش مختصر عضلات یا خواب رفتگی دست نداشتم که ظاهرا اختصاص به بیماری خاصی نداشته و اکثر افراد هم تجربه ی آن را دارند اما مدتی این کنجکاوی و حساسیت بیشتر شده که با راهنمایی های شما و ورزش روزانه سعی به نادیده گرفتن آنها دارم … ممنونم اگر به اختثار جواب دهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× هفت = 56

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>